Optymalizacja kosztów logistyki - siedem sprawdzonych sposobów

Sign In

Forgot password?

Do not have an account?

Create a free account

Zadzwoń do nas: +48 68 451 16 06

Blog & News

Siedem sprawdzonych sposobów na optymalizację kosztów logistyki - In: Poradnik

Komentarze : 0 Autor : Marta Siekacz Data : 08 maja 2017
logitsyka

Umiejętne zarządzanie przedsiębiorstwem wymaga podejmowania określonych działań, które wpływają korzystnie na jego funkcjonowanie. Jednym z nich jest bieżąca analiza kosztów związanych z logistyką. To kluczowy aspekt związany z prowadzeniem działalności. Odpowiednia optymalizacja kosztów logistyki i dostosowywanie ich do zmieniających się warunków wewnątrz i na zewnątrz firmy zwiększa efektywność i wydajność poszczególnych procesów lub całego systemu logistycznego przedsiębiorstwa.

Koszt opakowania i zabezpieczenia produktu

Prowadzenie sklepu internetowego jest ściśle związane z potrzebą stałego zaopatrywania w materiały przeznaczone do pakowania przesyłek: opakowania kartonowe, folie, koperty, taśmy, wypełniacze do paczek, itp. Proces ten można usprawnić w kilku krokach. Jednorazowe zamawianie większej ilości materiałów u jednego lub kilku wybranych dostawców umożliwia negocjację cen poszczególnych produktów i w efekcie obniżenie końcowych kosztów zamówienia. Ponadto lojalny klient staje się dla dostawcy cennym partnerem biznesowym i przy składaniu kolejnych zamówień może liczyć na otrzymanie przystępnej ofertę.

Oczywiście należy pamiętać o stałym monitorowaniu rynku. Oferta raz wybranego dostawcy już po kilku miesiącach może okazać się mało atrakcyjna w porównaniu z konkurencją. W wyborze najlepszej oferty ważna jest znajomość trendów w branży opakowań. Na obniżenie kosztów zamawianych materiałów może wpłynąć także współpraca z operatorem logistycznym, który umożliwi nam dostęp do atrakcyjnych cenowo towarów zwłaszcza w przypadku stosowania opakowań o uniwersalnych wymiarach, które nie są personalizowane pod kątem konkretnego klienta.

Zmniejszenie kosztów zabezpieczenia produktu do wysyłki zależy także od rodzaju materiału, w który towar jest zapakowany. Warto zastanowić się, czy gramatura, typ fali i ilość warstw kartonu, z którego składa się opakowanie, nie jest zbyt wysoka i w związku z tym nie generuje większych kosztów. Należy znaleźć kompromis pomiędzy bezpiecznie zapakowanym towarem a takim, którego uszkodzenie ze względu na słabą jakość opakowania będzie skutkowało stratami podczas transportu.

Pamiętajmy, że wydatki generuje także zagospodarowanie przestrzeni magazynowej, w której składujemy zapasy materiałów. Ważne, aby stale utrzymywać ich optymalną ilość.

Koszty przesyłek – ważna część kosztów logistyki

Poza samym towarem to jeden z najistotniejszych elementów składowych oferty. Tylko nieliczne sklepy decydują się na niedoliczanie ceny przesyłki do ostatecznej kwoty transakcji. Tymczasem dla klienta jej wysokość ma duże znaczenie. W jaki sposób spełnić oczekiwania klienta i tym samym zwiększyć sprzedaż produktu, nie ponosząc przy tym większych kosztów? Na początku warto zwrócić uwagę na samo opakowanie: jego wielkość i wagę. Można skupić się na zminimalizowaniu jego rozmiarów i ograniczeniu ilości drogiego wypełniacza w paczce. Według oferty firm kurierskich ceny przesyłki paczek o wymiarach 10 x 10 x 10 cm i 30 x 30 x 30 cm o tej samej wadze są pozornie takie same. Warto jednak negocjować cenę, ponieważ mniejsze paczki są tańsze w przewozie mimo, że nie zawsze wynika to z prezentowanego cennika.

Co do samej wagi, warto precyzyjnie określić istotne dla wysyłającego widełki. Jeśli zamówienie składa się z paczek o jednakowej wadze, podczas negocjacji ceny należy skupić się na najlepszej cenie w tym przedziale, a pozwolić zwiększyć cenę za paczki o innych gabarytach. Istotny jest także wolumen nadawanych przesyłek. Tak samo jak w przypadku opakowań, inną stawkę otrzyma sklep nadający 50 paczek miesięcznie a inną ten, który wysyła dziesięć razy więcej. Przy okazji warto mieć na uwadze, że zlecając wysyłki zewnętrzne firmie logistycznej można zaoszczędzić na wysyłce kurierskiej, podobnie jak w przypadku zamawiania opakowań – złożenie jednorazowego większego zamówienia skutkuje obniżeniem końcowych kosztów. Koszty przesyłek rosną, kiedy w grę wchodzą paczki zagraniczne.

Sklep internetowy… bez magazynu?

Bez względu na miejsce, czy to we własnym czy w wynajętym magazynie, w garażu czy nawet w pokoju, przechowywanie towaru za każdym razem generuje określone koszty. Nie zawsze są one widoczne pod postacią comiesięcznej faktury. Chcąc zoptymalizować koszt magazynu przede wszystkim należy być ich świadomym. Jeżeli inwestuje się we własny magazyn lub jego wynajem, trzeba liczyć się z koniecznością utrzymywania także jego niewykorzystanej przestrzeni, która może okazać się przydatna w chwili większego niż zazwyczaj zatowarowania.

Istotne może okazać się także prowadzenie przemyślanej strategii zakupowej, która pozwoli zmniejszyć potrzebne na towar miejsce. Pracując z dostawcami warto kierować się w stronę zmniejszenia rotacji towaru w magazynie, co z kolei wiąże się ze zwiększeniem częstotliwości dostaw ale i wzrostem kosztów transportu. Znalezienie balansu pomiędzy kosztem magazynu, transportu przy zwiększonej częstotliwości dostaw i czasu poświęconego na realizację zamówień może nie być proste ale z pewnością przyniesie wymierne korzyści.

Najlepszym rozwiązaniem dla małych i średnich sklepów internetowych, które chcą ponosić koszt wyłącznie faktycznie wykorzystywanej przestrzeni, jest wynajem zewnętrznego magazynu. W takiej sytuacji nie trzeba martwic się pojemnością magazynu, realizacją zleceń i innymi operacjami, które wykona firma zewnętrza, często przy mniejszym nakładzie finansowym. Poznaj naszą ofertę, w ramach której po naszej stronie jest cała Twoja logistyka e-commerce.

Koszt pracowników

Zatrudnienie nowych pracowników magazynowych, ich rotacja, konieczność szkoleń, odpowiedni nadzór. Te wszystkie działania generują spore koszty, które w wielu przypadkach mogą blokować sprawny rozwój całego e-biznesu. Tym bardziej, że na ostateczną cenę realizacji zamówienia mają wpływ także koszty związane z zatrudnieniem. Decyzją, która może mieć istotny wpływ na rozwój firmy jest zlecenie obsługi sklepu internetowego firmie logistycznej. Dzięki temu można oszczędzić czas przeznaczony m.in. na rekrutację, szkolenia i delegowanie obowiązków pracownikom w trakcie i poza sezonem, a skupić się na  zwiększeniu asortymentu i zadbanie o większą konkurencyjność sklepu.

Optymalizacja kosztów logistyki

To sprawa bardzo często bagatelizowana, głównie ze względu na nieumiejętne zarządzanie.  Prowadząc magazyn, nawet najmniejszy, należy stale monitorować produktywność rozumianą jako ilość zrealizowanych zamówień na godzinę. Ponadto pod uwagę należy brać również czas w którym nie są realizowane żadne zlecenia. On także generuje koszty związane przykładowo z wynagrodzeniem pracowników. Podobnie jak w przypadku dużej ilości zleceń, zamiast zatrudniać dodatkowe osoby warto skupić się na optymalizacji procesów. Poprzez sprawne zarządzanie, planowanie i przewidując pewne procesy, można przygotować odpowiednio większą ilość zamówień przy wykorzystaniu pracy mniejszej ilości osób.

Inwestycja w oprogramowanie

Wdrożenie oprogramowania magazynowego jest w stanie nawet o kilkadziesiąt procent zwiększyć produktywność firmy. To jednak wiąże się ze sporymi wydatkami. Prosty, intuicyjny i przede wszystkim stabilny program do obsługi magazynu to wydatek rzędu kilkudziesięciu a nawet kilkuset tysięcy złotych. Nie każdy, kto prowadzi e-biznes jest w stanie pozwolić sobie na poniesienie takich kosztów. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest powierzenie usług logistycznych zewnętrznemu operatorowi. Wówczas można zyskać komfort korzystania z zaawansowanego systemu, dostosowanego do indywidualnych potrzeb i stale udoskonalanego, na atrakcyjnych warunkach.

Zarządzanie logistyką

To ostatnia i jednocześnie kluczowa kwestia. Otwierając swój e-biznes, należy zastanowić się, czy będzie możliwe samodzielne prowadzenie magazynu przy jednoczesnym rozwijaniu sklepu internetowego. Nawet w przypadku zatrudnienia pracowników, nadal należy monitorować wiele procesów logistycznych zachodzących wewnątrz firmy ciągle mając na uwadze, że inwestując w infrastrukturę i zatrudnienie traci się na elastyczności i trudniej jest dostosować się do dynamicznie zmieniającego się rynku e-commerce oraz wymagań konsumentów.

Po przeanalizowaniu tych wszystkich aspektów okazuje się, że magazyn prowadzony we własnym zakresie wcale nie jest tak tani jak nam się na początku wydawało. Często stanowi dużą część łącznych kosztów. Sprawdź, ile będzie Cię kosztowało rozwiązanie, które my możemy zaproponować!
W przypadku pytań związanych z e-commerce też możesz do nas napisać – postaramy się doradzić.

kontakt@eurocommerce.pl

 

Autor: Marta Siekacz

Pomogę Ci w tematach logistyki przesyłek na nowych rynkach
m.siekacz@eurocommerce.pl

Własne zaplecze magazynowe – czy to się opłaca? Trzy trendy w Polskim e-commerce w 2017 roku, na które powinieneś zwrócić uwagę