Czy sklep internetowy w dobie pandemii to dobry pomysł?

Sign In

Forgot password?

Do not have an account?

Create a free account

Zadzwoń do nas: +48 68 451 16 06

Blog & News

Czy start sklepu internetowego w dobie pandemii to dobry pomysł? - In: blog, ostatnio dodane

Czy start sklepu internetowego w dobie pandemii to dobry pomysł?

Kategoria : blog, ostatnio dodane Komentarze : 0 Autor : EUROCOMMERCE Data : 30 Lip 2020

Rok 2020 przyniósł nam nową sytuację, która istotnie zmieniła układ sił w handlu detalicznym, oczywiście za sprawą epidemii COVID-19. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego,

Czytaj dalej...
Kategoria : blog, ostatnio dodane Komentarze : 0 Autor : EUROCOMMERCE Data : 30 Lip 2020

Rok 2020 przyniósł nam nową sytuację, która istotnie zmieniła układ sił w handlu detalicznym, oczywiście za sprawą epidemii COVID-19. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w zaledwie 4 miesiące 2020 roku udział e-commerce w sprzedaży wzrósł niemal dwukrotnie w stosunku do 2019 roku (więcej danych na ten temat). A rok przecież trwa i nikt nie przypuszcza, by sprzedaż e-commerce z jakiegoś powodu miała zastopować.
Nie powinno dziwić, że w takiej sytuacji wiele osób myśli o tym, by skorzystać z nowego kanału sprzedaży i spróbować swoich sił w e-commerce. Zwłaszcza, że COVID-19 miał niekorzystny wpływ nie tylko na poziom sprzedaży detalicznej, ale też na wiele innych dziedzin gospodarki.

Czy sklep internetowy w dobie pandemii to dobry pomysł?

Jeśli chcesz zapewnić sobie źródło dochodu, które pozwoli na zachowanie dystansu społecznego i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa twojego i twoich bliskich, prowadzenie sklepu internetowego na pewno nie jest złym pomysłem.

Sprzedaż internetowa pozwala na realizację obsługi i płatności bez kontaktu bezpośredniego z kontaktu z klientem. Dzięki temu nie narażasz się na zarażenie. Jeśli zdecydujesz się na bezpieczną formę realizacji zleceń, jaką jest outsourcing usług logistycznych, możesz całkowicie wyeliminować kontakty bezpośrednie z dostawcami i firmami transportowymi. Nie oznacza to oczywiście braku kontaktu w ogóle – nadal to ty wyszukujesz dostawców i negocjujesz z nimi ceny. Jednak dzięki nowoczesnym rozwiązaniom możesz realizować to w 100% jako pracę zdalną.

Jak zacząć sprzedaż internetową?

By wystartować ze sprzedażą musisz zaplanować działania w kilku obszarach związanych z produktem, takich jak:
1) Rodzaj produktu /Dostawcy/ wielkość dostaw,
2) Ceny,
3) Kanały sprzedaży / rynki,
4) Promocja,
5) Logistyka.

Produkt dla sklepu internetowego

Wybierając produkt przeanalizuj jak wiele Twojej pracy będzie wymagał. Dla każdego produktu trzeba będzie stworzyć unikalne opisy i zdjęcia (najlepiej w zastosowaniu, by pobudzały wyobraźnię), ale są produkty, których sprzedaż cechuje się mniejszą sezonowością i dla których utrzymanie stanów magazynowych jest prostsze niż dla innych. Porównaj małe AGD i ubrania.

Sklep internetowy z małym AGD – sprzedaż praktycznie przez cały rok, nasilona prawdopodobnie w sezonie przedświątecznym. Warianty produktów różnią się kolorem, ewentualnie cechami wyposażenia, ale najczęściej w grę wchodzą głownie kwestie wizualne. Często dla prezentacji wariantów kolorystycznych mogą być wykorzystane zdjęcia producenta. AGD nie wymaga częstej wymiany asortymentu, jeśli nie pojawiają się nowinki technologiczne. Jeśli się pojawią, dodawany jest nowy produkt, ale pozostałe są nadal dostępne w ofercie.

Sklep internetowy z ubraniami – sprzedaż praktycznie przez cały rok, nasilona prawdopodobnie w sezonie przedświątecznym i na przełomie pór roku, ale… duża sezonowość sprzedaży poszczególnych modeli (dostosowanych do różnych pór roku). Konieczna regularna wymiana kolekcji (zmiana trendów w modzie), a także zatowarowanie pełnej palety rozmiarowej, dostępnej w sklepie (każdy produkt musi być dostępny w kilku oferowanych rozmiarach, co zwiększa koszty). Każdy artykuł pojawia się w kilku wersjach kolorystycznych, więc oferta jest szeroka, koszt towaru znaczny. Dodatkowo wersje kolorystyczne wymagają dodatkowych zdjęć. Ubrania najlepiej prezentują się na modelach i modelkach, więc koszt wykonania zdjęć rośnie.

To krótkie zestawienie ma na celu pokazać jedynie, że są produkty mniej i bardziej „czasochłonne” i „kosztowne” we wprowadzaniu ich do oferty i nie zawsze ma to związek z ich ceną jednostkową. Oczywiście należy rozważyć także popyt i potencjał sprzedaży danej grupy produktowej.
Po decyzji o rodzaju sprzedawanego towaru pozostaje ustalić warunki z dostawcą. Następnie przeanalizować ceny konkurencji i na bazie tego i własnej analizy kosztów opracować ceny swoich produktów.

Jakie narzędzia do sprzedaży online?

Tutaj opcji jest wiele. Można sprzedawać z wykorzystaniem własnego sklepu internetowego, a można postawić na platformy sprzedażowe, takie jak allegro, amazon, czy ebay. Własny sklep możesz zbudować na jednym z wielu odstępnych systemów sprzedażowych, z którymi rozliczasz się abonamentowo, ale też na niezależnym rozwiązaniu zbudowanym na dedykowanym CMS (wersja droższa) lub w oparciu o oprogramowanie open source (np. WooCommerce – wersja mniej kosztowna).

Dywersyfikacja rynków – dywersyfikacja ryzyka

Do wyboru pozostaje też rynek. W Polsce konkurencja często skupia się na cenie, ale jeśli planujesz budować silną, wyróżniającą się markę, konkurencja cenowa nie powinna Cię odstraszać. Możesz też spróbować swoich sił poza granicami naszego kraju. Największym partnerem handlowym Polski są w tej chwili Niemcy. Tam także możesz sprzedawać wykorzystując platformy takie jak eBay i Amazon, które posiadają bardzo duży udział w rynku. Obecność na nich pozwala także na korzystanie z ich mechanizmów promocji, dzięki którym co prawda odpłatnie, dotrzesz do klientów zainteresowanych twoim towarem.
Dywersyfikacja rynków to zawsze mniejsze ryzyko wahań popytu. Warto rozważyć obecność w wielu lokalizacjach.

Logistyka sklepów internetowych w dobie pandemii, a własny sklep e-commerce

Ostatnim, ale wcale nie mniej ważnym elementem planowania własnej przygody z e-commerce jest kwestia zorganizowania logistyki. Tu warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy faktycznie podołasz organizowaniu całego magazynu wysyłkowego we własnym zakresie? Oczywiście możesz spróbować, ale jak wcześniej już pokazano, sklep internetowy to wiele elementów, które muszą się odpowiednio spinać, by zagwarantować Ci sprzedaż. Dodatkowo uwzględnij, czy zależy Ci na dystansie społecznym i ograniczeniu kontaktów z dostawcami i firmami kurierskimi.

Jeśli masz wątpliwości, czy zdołasz zorganizować magazyn wysyłkowy, zapewniając sobie jednocześnie odpowiedni poziom ochrony, rozważ opcję: fulfillment.

Korzyści z outsourcingu logistyki magazynowej

Wyspecjalizowane centrum logistyczne, które realizuje logistykę sklepów internetowych obsłuży zarówno przyjęcia twojego towaru na magazyn (nie narażając Cię na kontakt z dostawcami i samymi przedmiotami), jak i wysyłki towaru do klientów, którzy złożyli zamówienia. Wszystko przy zachowaniu odpowiednich środków ochrony, które również stanowią koszt dla sprzedawcy. Dane o zamówieniach przepływają w sposób automatyczny, więc nie ma ryzyka, że jakieś zamówienia zostaną pominięte. Nie musisz też martwić się o zatrudnianie pracowników, kiedy ilość zamówień wzrośnie i potrzebne będą dodatkowe “ręce do pracy”.

sklep internetowy w dobie pandemii

 

Autor: EUROCOMMERCE

Masz pytanie dotyczące logistyki e-commerce? Wyślij wiadomość na adres e-mail! kontakt@eurocommerce.pl

Rok 2020 przyniósł nam nową sytuację, która istotnie zmieniła układ sił w handlu detalicznym, oczywiście za sprawą epidemii COVID-19. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego,

Czytaj dalej...
BDO dla e-commerce - Baza Danych o Odpadach

Copyright 2018 - EUROCOMMERCE - Wszelkie prawa zastrzeżone.