Logistyka dla e-commerce: Wszystko, co musisz wiedzieć
Kiedy kupujący klika na potwierdzenie zamówienia w sklepie internetowym, jego podróż na stronie się kończy, a rozpoczyna się niecierpliwe oczekiwanie na kuriera. Po stronie…
Czytaj dalej...Maciej Korlak to nowy Dyrektor Zarządzający centrum logistycznego EUROCOMMERCE. W branży logistycznej działa od ponad 10 lat, co przekłada się na niemal 9 milionów zrealizowanych zamówień klientów. U progu Nowego Roku odpowiedział na 3 pytania, m.in. o logistykę e-commerce w 2022 roku o to, co będzie się działo w tym czasie w naszym Centrum Logistycznym.
Ostatnie 2 lata to spektakularne wzrosty sprzedaży internetowej i rozwój branży e-commerce. Jak oceniasz zmiany, które zaszły i ich wpływ na nadchodzący rok?
Pandemia Covid-19 i związane z nią ograniczenia w handlu stacjonarnym zmieniły obraz e-commerce nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Wielu sprzedawców tych małych i dużych, zdało sobie sprawę, że w dobie kryzysu mogą dotrzeć do klienta za pośrednictwem internetu. W niektórych przypadkach mogła być to decyzja, która zaważy na tym czy dana działalność przetrwa pandemię. Więksi sprzedawcy retailowi, którzy odkładali od lat wejście w e-biznes, podjęli działania, aby niemal z dnia na dzień dołączyć do grona e-sprzedawców.
Ważnym obserwowanym przeze mnie trendem jest rosnące zaufanie do zakupów online. Bardzo wiele osób, do tej pory korzystających z zakupów stacjonarnych, przez ograniczenia zaczęła kupować w sklepach internetowych nawet w tych kategoriach produktów, które zwykle omijały w tym kanale. Bezpieczeństwo zakupów, jakie daje łatwość odstąpienia od umowy, przekonało konsumentów tak bardzo, że większość planuje utrzymać poziom zakupów online również po zakończeniu pandemii.
Na skokowy wzrost sprzedaży wpłynęły takie czynniki jak:
- nowe usługi, jak np. Allegro SMART,
- pojawienie się AMAZON na Polskim rynku, który wyszedł z bardzo dobrą ofertą na usługę Prime,
- rozwój sieci paczkomatów InPost, Allegro Green Box, wejście Poczty Polskiej czy AliExpress ze swoją ofertą.
Również rozwój sprzedaży omnichannel w ostatnim czasie pokazuje świadomość e-sprzedawców, którzy zapewniają dostęp klientom do wszystkich produktów, oferowanych przez siebie praktycznie w każdym możliwym kanale m.in. market place, social media, retail.
To wszystko sprawia, że sprzedawca jest coraz bliżej klienta, a towar dostępny o czasie i miejscu, w którym klient może go szukać. Te właśnie zmiany będą determinować rozwój branży w 2022 roku.
Rozwój rynku przyniósł nowe pomysły, innowacje… Która z pojawiających się nowości najbardziej przykuła Twoją uwagę?
Z pewnością będą to proekologiczne rozwiązania największych graczy na rynku, czyli, takie jak opakowania zaprojektowane tak, aby można było wykorzystać je ponownie – Allegro, Inpost. Przypomnę, obie marki wprowadziły opakowania, które można ponownie wykorzystać. Inpost testuje je z marką Modivo, Allegro dostarcza przesyłki w opakowaniach, które można złożyć, przechować, a kiedy będą ponownie potrzebne, wykorzystać jeszcze raz. Zarówno w paczkomatach Inpost, jak i w zielonych automatach Allegro One można także zostawić elektrośmieci, które zostaną odpowiednio zagospodarowane, a ostatecznie, jeśli nie da się ich naprawić, poddane recyklingowi. Inpost dodatkowo uruchomił czujniki jakości powietrza w paczkomatach.
Kolejnym trendem, który warto obserwować, jest rozwój dostaw ekspresowych „SameDay”. Na naszym rynku także już pojawiają się tego typu usługi, m.in. wprowadzają je Decathlon czy Allegro za pośrednictwem niektórych firm kurierskich, takich jak Stava i X-Press Courier. Rozwój tego segmentu usług, wkrótce może sprawić, że łatwiej będzie nam zamówić produkty pierwszej potrzeby przez internet, niż udać się do sklepu - szczególnie w dużych miastach.
Innowacje wprowadzane przez liderów rynku są często impulsem dla pozostałych firm. Trzymam kciuki za to, by odpowiedzialne postawy proekologiczne rozeszły się falą po rynku, zwłaszcza, że są oczekiwane przez klientów. EUROCOMMERCE chętnie wspiera takie postawy. Jeśli nasi klienci zdecydują się na wielorazowe opakowania, przyjmiemy to z radością!
Więcej o wymienionych projektach możecie przeczytać tutaj:
Pod koniec 2021 roku przejąłeś dowodzenie w EUROCOMMERCE. Co zaskoczyło Cię najbardziej w nowym miejscu i jakie największe zmiany planujesz wprowadzić?
Pozytywnie zaskoczyli mnie ludzie, którzy są entuzjastycznie nastawieni do mnie i do zmian realizowanych w ramach reorganizacji EUROCOMMERCE. Cały zespół, od obsługi magazynu po biura, wykazuje zaangażowanie, dzięki któremu nabieramy wiatru w żagle. Jest to bardzo ważne dla mnie, ponieważ często ludzie są przyzwyczajeni do zadań oraz codziennego sposobu ich realizowania, przez co ciężko jest ich przekonać, że zmiany są na lepsze.
W EUROCOMMERCE drzemie ogromny potencjał, natomiast są procesy, które wymagają standaryzacji i optymalizacji. W pierwszej fazie skupiłem się na zmianach systemowych. Dzięki dostępowi do nowoczesnych technologii i narzędzi, pracownicy będą mogli pracować wygodniej i szybciej. By to osiągnąć wymieniamy system magazynowy na nowy PSIwms. W części administracyjnej, której PSI nie dotyczy, też pojawi się znaczne usprawnienie. Wprowadzimy tu narzędzia oparte o technologię Cloud, co poprawi wewnętrzną wymianę informacji i ostatecznie przełoży się na szybszą informację dla klienta. To zmiany, o których dziś już mogę powiedzieć. Czy coś jeszcze? Zobaczymy 😊
Maciej Korlak to nowy Dyrektor Zarządzający centrum logistycznego EUROCOMMERCE. W branży logistycznej działa od ponad 10 lat, co przekłada się na niemal 9 milionów…
Czytaj dalej...Najnowsze artykuły
- Logistyka dla e-commerce: Wszystko, co musisz wiedzieć
- Wysyłki do Niemiec w 24 godziny – jak szybko i efektywnie obsługiwać klientów za granicą?
- Oddać logistykę w obce ręce? Oto dlaczego fulfillment może być najlepszą decyzją dla Twojego e-commerce
- Kompletacja zamówień – metody i rodzaje
- Systemy informatyczne w logistyce i magazynie – jaką pełnią rolę?
- Wprowadzenie do logistyki XXL
- Lekcje z branży fulfillmentu. Kluczowe wnioski i przyszłe kierunki rozwoju