Logistyka dla e-commerce: Wszystko, co musisz wiedzieć
Kiedy kupujący klika na potwierdzenie zamówienia w sklepie internetowym, jego podróż na stronie się kończy, a rozpoczyna się niecierpliwe oczekiwanie na kuriera. Po stronie…
Czytaj dalej...Fulfillment: kluczowe aspekty i rola w e-commerce. Jest to proces realizacji zamówień, który obejmuje wszystkie kroki od przyjęcia towaru na magazyn, przez złożenie zamówienia przez klienta, po dostarczenie mu produktu i ewentualną obsługę zwrotów. Jego charakterystyczną cechą jest to, że może być wydzielony jako odrębny obszar związany z logistyką i outsourcowany do firmy logistycznej, która specjalizuje się w takich działaniach.
Fulfillment: kluczowe aspekty usługi i rola w e-commerce, czyli jak kompleksowo obsługiwać sklepy internetowe.
Kluczowe aspekty realizacji fulfillmentu w sklepach działających w modelu e-commerce to przede wszystkim działania związane będące częścią procesu obsługi zamówienia. W skład tego procesu wchodzą następujące etapy:
1. Składowanie towaru w centrum logistycznym
Ten etap rozpoczyna się od przyjęcia dostawy, podczas którego towar musi zostać sprawdzony i odpowiednio rozmieszczony w magazynie. Odpowiednie składowanie produktów jest kluczowe dla skutecznego fulfillmentu.
W magazynie należy utrzymać odpowiedni poziom zapasów, aby można było szybko wypełnić zamówienia. To oczywiście pozostaje po stronie zarządzających sprzedażą. Fulfillment to outsourcing usług logistycznych związanych z wysyłką zamówień do odbiorcy końcowego Konieczne jest również zapewnienie odpowiedniego zabezpieczenia i organizacji w magazynie, i to już należy do obsługi magazynu firmy logistycznej, która realizuje fulfillment sklepu internetowego. Każda firma może tutaj wprowadzać swoje regulacje. W EUROCOMMERCE wyróżniamy 2 rodzaje przyjęcia towaru do magazynu – klient sam wybiera, który model jest dla niego odpowiedni:
a) Przyjęcie do magazynu na podstawie awizacji –weryfikujemy ilość opakowań zbiorczych dostarczonych do magazynu i na tej podstawie przyjmujemy dostawę w całości. W sytuacji, kiedy z czasem okażę się, że ilości faktycznie i stany magazynowe nie zgadzają się, klient bierze na siebie odpowiedzialność za te niezgodności. Przyjęcie dostawy trwa krócej niż druga opcja.
b) przyjęcie do magazynu po pełnej weryfikacji ilościowej – dostawa jest przeliczana w całości i wszelkie niezgodności ilościowe, które pojawią się później, stanowią odpowiedzialność centrum logistycznego. Przyjęcie dostawy trwa dłużej niż w pierwszym wariancie.
2. Kompletowanie i pakowanie zamówień
Po otrzymaniu zamówienia w systemie pracownicy muszą szybko odnaleźć produkty w magazynie oraz spakować je w taki sposób, aby z jednej strony był ekonomiczny, a z drugiej pozwalał zabezpieczyć produkty przed uszkodzeniem podczas transportu. Pakowanie zamówień internetowych odbywa się pod presją czasu, ponieważ tzw. cut off, czyli godzina odbioru przesyłek przez firmy kurierskie, jest stała, a w interesie sklepów jest jak najszybsza wysyłka.
3. Wysyłka zamówienia do klienta
Szybka i niezawodna wysyłka jest kluczowa dla satysfakcji kupującego. Można powiedzieć, że jest to taka logistyczna obsługa klienta. Formalnie jest częścią realizacji procesu zakupu, ale klient ocenia ją często jako sposób zaopiekowania tematu po samej transakcji. E-sklepy powinny oferować różne opcje dostawy, takie jak kurier, paczkomat czy odbiór osobisty, aby klienci mieli wybór, co najlepiej odpowiada ich potrzebom. Działając z centrum logistycznym, które świadczy usługę fulfillment, masz często większy wybór i zdecydowanie większą elastyczność w wyborze sposobu dostawy towaru dla twoich klientów. Klienci oczekują na bieżąco informacji o statusie swojego zamówienia. Dlatego bardzo ważny jest tracking i bieżąca informacja na temat statusu zamówienia. W EUROCOMMERCE, które pracuje również z zagranicznymi przewoźnikami, sklep nie musi we własnym zakresie komunikować się z przewoźnikami. Jeśli w trackingu pojawiają się niepokojące lub niezrozumiałe informacje, dział obsługi klienta EUROCOMMERCE wyjaśnia je bezpośrednio u źródła.
4. Obsługa zwrotów
Niezadowoleni klienci mogą zwrócić produkty. W praktyce niektóre branże borykają się z wysokim wskaźnikiem zwracanych zamówień. Ich obsługa w centrum logistycznym nie absorbuje zespołu tak bardzo, jak realizowana we własnym magazynie.
E-commerce działa na bazie ekosystemu współpracujących narzędzi, które pozwalają na szybką wymianę informacji pomiędzy poszczególnymi systemami. Rozważając rozwiązanie takie jak zewnętrzna obsługa logistyczna, należy przede wszystkim zweryfikować, czy firma oferująca fulfillment pozwala na integrację sklepu internetowego z magazynem oraz magazynu z innymi systemami, jak np. baselinker https://baselinker.com/pl-PL/home/
Ilość systemów rozwija się wraz z rozwojem sklepu, kiedy w sklepie internetowym realizowane są coraz bardziej rozbudowane procesy sprzedażowe i obsługiwane nowe rynki. Kluczowe, by różne systemy, takie jak system magazynowy WMS, system sklepu, przez który wpływają zamówienia, a także rozwiązania integrujące sprzedaż z różnych kanałów, np. platform o charakterze marketplace, działały spójnie by zapewnić szybki i skuteczny proces fulfillmentu oraz nie odpuścić do błędów i niezgodności magazynowych.
Ważne tu jest nie tylko prawidłowe działanie systemu i przekazywanie właściwych danych, choć to jest oczywiście kwestia najważniejsza z punktu widzenia realizacji wysyłki. Istotne jest tu także prawidłowe przetwarzanie i zabezpieczenie danych osobowych. Klientami centrum logistycznego świadczącego fulfillment są firmy, czyli sklepy internetowe, ale klientami sklepów internetowych są osoby fizyczne. To generuje bardzo duże ilości danych osobowych, a ich ochrona jest ważnym elementem działania każdej firmy.
Rola fulfillmentu w procesie sprzedaży internetowej
Wszystkie omówione aspekty są kluczowe dla skutecznego fulfillmentu. A jaka jest jego rola? Bardzo ważna!
Fulfillment ma duży wpływ na ostateczny poziom satysfakcji klienta. Właściciel sklepu internetowego oddaje obsługę procesów logistycznych do zewnętrznej firmy, przez co traci bezpośredni wpływ na doświadczenie klienta wynikające ze sposobu zapakowania zamówienia i czasu dostawy. Wszystkie procesy realizowane są przez pracowników firmy logistycznej odpowiadającej za realizację zamówień sklepów.
Jak widać temat fulfillment: kluczowe aspekty i rola w e-commerce obejmuje bardzo wile zagadnień. Obsługa logistyczna sklepów internetowych odgrywa kluczową rolę w nowoczesnym modelu e-commerce, ponieważ jest to proces, który łączy sprzedawców i klientów. Sprzedawcy - we własnym zakresie lub z wykorzystaniem firmy zewnętrznej, prowadząc sklep internetowy muszą skutecznie wykonywać procesy opisane wyżej jako kluczowe dla fulfillmentu, aby spełnić oczekiwania klientów i zbudować ich lojalność. Może to przyczynić się do osiągnięcia sukcesu w e-commerce. Partner, który zdejmuje ten obowiązek ze sprzedawcy i w sposób profesjonalny podchodzi do obsługi logistycznej zamówień, jest niewątpliwym atutem każdego biznesu.
Szukasz sprawdzonego partnera w logistyce e-commerce?
EUROCOMMERCE działa na rynku od 2016 roku. Poznaj nasze procesy ->>
Sprawdź nasze pozostałe usługi: Logistyka XXL i Logistyka kontraktowa.
Fulfillment: kluczowe aspekty i rola w e-commerce. Jest to proces realizacji zamówień, który obejmuje wszystkie kroki od przyjęcia towaru na magazyn, przez złożenie zamówienia…
Czytaj dalej...Najnowsze artykuły
- Logistyka dla e-commerce: Wszystko, co musisz wiedzieć
- Wysyłki do Niemiec w 24 godziny – jak szybko i efektywnie obsługiwać klientów za granicą?
- Oddać logistykę w obce ręce? Oto dlaczego fulfillment może być najlepszą decyzją dla Twojego e-commerce
- Kompletacja zamówień – metody i rodzaje
- Systemy informatyczne w logistyce i magazynie – jaką pełnią rolę?
- Wprowadzenie do logistyki XXL
- Lekcje z branży fulfillmentu. Kluczowe wnioski i przyszłe kierunki rozwoju