Black Friday to jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu handlowym, które przyciąga tłumy klientów i generuje ogromne przychody. Dla wielu firm to moment, który może zdecydować o całorocznych wynikach. Właśnie dlatego przygotowanie do tego wyjątkowego okresu, bo dziś już standardowo rozszerza się go na cały cyber week, zaczyna się długo przed samym wydarzeniem.
Przygotowanie do Black Friday zaczyna się od dokładnej analizy poprzedniego sezonu.
Analiza wcześniejszego okresu i refleksja
To czas, kiedy warto przyjrzeć się zarówno procesom jak i systemom, które były używane. Warto zastanowić się, co poszło dobrze, a co mogło pójść lepiej. Root cause analysis pozwala zidentyfikować źródło problemów i błędów, które pojawiły się w trakcie poprzednich Black Friday.
Opracowanie planu działań
Na podstawie analizy sytuacji w poprzednich latach warto opracować precyzyjny plan działań. Z odpowiednim wyprzedzeniem zacznij przygotowania, by zdążyć np. z niezbędnymi zakupami – dodatkowy sprzęt, taki jak terminale lub stacje PC, które mogą pomóc w obsłudze większej liczby klientów, musi zostać zainstalowany a załoga przeszkolona, aby w pełni czerpać korzyści z jego zakupu. Rozbudowa obszarów, które były źródłem problemów we wcześniejszym okresie, może przynieść Ci wymierne korzyści, a na pewno pozwoli uniknąć strat wywołanych niedoborami w tym zakresie.
Zmiany procesowe i systemowe
Wdrożenie zmian procesowych i systemowych jest kluczowe i również wymaga działania z wyprzedzeniem. Zaplanuj promocje, które chcesz oferować klientom z wyprzedzeniem i uprzedź o nich koniecznie osoby zarządzające magazynem! Będą miały szansę na przygotowanie niezbędnych zasobów. Jeśli planujesz zestawy – spakują je z wyprzedzeniem, by nie zajmować się kompletacją produktów na ostatnią chwilę. Jeśli jakiś towar pojawi się w szczególnie interesującej cenie – przesuną jego zapas bliżej stanowisk pakowania itp. Warto również wprowadzić nowe rozwiązania, takie jak proces batch-pickingu (kompletowanie jednego zamówienia na raz) czy automatyczne etykietowanie. Te zmiany mogą zwiększyć wydajność i skrócić czas wysyłki zamówienia. Wprowadzając zmiany, przetestuj je koniecznie je od strony funkcjonalnej i odpowiednio przeszkolić pracowników, by nie okazały się dla nich pułapką, zamiast ułatwieniem.
Zasoby na wagę złota
Ważnym elementem przygotowań jest nie tylko dostosowanie procesów, ale przede wszystkim zaplanowanie zasobów na czas Black Friday. Dodatkowi pracownicy i środki transportu mogą okazać się niezbędne, aby sprostać wzmożonemu ruchowi w sklepie.
No i oczywiście towar… nie pomogą najlepsze procesy, jeśli nie będzie czego pakować i wysyłać, więc o towar odpowiadający gustom twoich klientów zadbaj z odpowiednim wyprzedzeniem.
Planowanie całego roku
Przygotowania do Black Friday zaczynają się od stycznia. Planowanie rozpoczyna się od podsumowania poprzedniego sezonu i opracowania planu zmian. Realizacja prac musi być rozłożona w czasie, ponieważ wielu z nich nie da się przeprowadzić w krótkim okresie, np. zakupu nowego systemu WMS, nawiązania współpracy z operatorem logistycznym lub fulfillmentem czy też zmiany obecnego dostawcy usług na nowego. Tylko mając tak duży horyzont czasowy, da się to zorganizować.
W związku z tym, że ten zestaw porad publikujemy pod koniec października, raczej nie zdąży w pełni wdrożyć ich przed zbliżającym się pikiem sprzedażowym. Do kolejnego sezonu będziesz przygotowany perfekcyjnie. A jeśli nie… zapraszamy do nas 😉
Jestes zainteresowany naszą ofertą. Napisz do nas!
Jestes zainteresowany naszą ofertą. Napisz do nas!
Sprawdź inne usługi EUROCOMMERCE.