Temat integracji różnych systemów w e-commerce stał się ostatnio bardzo gorący w środowisku polskich sprzedawców internetowych. Nie ma chyba e-commerce, które nie słyszało o pożarze serwerów OVH w Strasburgu.
Dlaczego? Z dwóch powodów.
Brak dostępu do stron www, sklepów i poczty e-mail
Pożar centrum danych spowodował utratę danych części klientów OVH. Ci, którzy mieli trochę więcej szczęścia w nieszczęściu, utracili tylko niektóre e-maile, ale są strony, które nie tworzyły regularnych backup’ów i tutaj sytuacja wygląda nieciekawie. Praktycznie nie ma szans na odzyskanie danych z uszkodzonych serwerów. Trzeba odtworzyć je plik po pliku. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich klientów OVH w Polsce, ale ta grupa, którą dotknęła awaria, na pewno nie czuje się wyróżniona przez los. Wręcz odwrotnie.
Zawirowania w świecie e-commerce
Zawartość strony internetowej to ważny zasób, ale co ze sklepami e-commerce, które z dnia na dzień utraciły możliwość działania według sprawdzonych i wydawałoby się, optymalnych schematów? Tutaj problem okazał się nawet poważniejszy, ale zacznijmy od początku.
Bezpośrednio i w dużej skali na sprzedaż internetową w Polsce miała wpływ awaria systemu Baselinker (o systemie więcej tutaj). To sprytne rozwiązanie pozwalało na integrację różnych kanałów sprzedaży ze sklepem internetowym i stanami magazynowymi w magazynie logistycznym. Dzięki integracji za pośrednictwem systemu Baselinker można było sprzedawać np. na Allegro, Ebay’u, we własnym sklepie, a wszystkie zamówienia schodziły ze stanów magazynowych w sklepie, co pozwalało na kontrolę posiadanych towarów oraz trafiały do centrum logistycznego, które pakowało je i wysyłało do klientów.
Wszystko działało pięknie aż do tego feralnego dnia. W momencie utraty danych przez Baselinker, wszelkie połączenia systemów jego klientów przestały działać. Zamieszania, jakie, wskutek tego powstało nie musimy sobie wyobrażać, ponieważ dotknęło ono także część naszych klientów. Szczerze współczujemy właścicielom sklepów, którzy musieli przejść na tryb ręcznej obsługi zamówień, by przetrwać ten chaos.
Bezpośrednia integracja z centrum logistycznym – zabezpieczenie
Jakie rozwiązanie zabezpieczy sklep przed podobnymi problemami? Ryzyko awarii istnieje zawsze, czy więc należy polegać tylko na własnych rozwiązaniach? Ależ skąd! Outsourcując procesy poza firmą można wykorzystać bardziej sprawdzone rozwiązania i doświadczenie zebrane na setkach, jeśli nie tysiącach klientów. Te czynniki zmniejszają ryzyko, nie odwrotnie. Omawiany case to wyjątek, który potwierdza regułę. Spektakularny wyjątek, dlatego postanowiliśmy go opisać. Nie ma żadnych wątpliwości, że na podstawie tego wypadku wprowadzone zostaną zabezpieczenia i procedury awaryjne – nie tylko w OVH i Baselinker, ale też w wielu innych firmach.
Dla klientów EUROCOMMERCE, którzy chcą być w 100% pewni bezproblemowego przepływu swoich danych, proponujemy integrację indywidualną. Można ją stworzyć na bazie API systemu, które udostępniamy klientom korzystającym z outsourcingu usług logistycznych.