Nowe regulacje prawne ważne dla e-commerce - działalności jednoosobowe od 2021 r. są objęte ochroną konsumencką. » EUROCOMMERCE

Sign In

Forgot password?

Do not have an account?

Create a free account

Zadzwoń do nas: +48 68 415 11 18

Blog & News

Nowe regulacje prawne ważne dla e-commerce – działalności jednoosobowe od 2021 r. są objęte ochroną konsumencką. - In: blog

Lekcje z branży fulfillmentu. Kluczowe wnioski i przyszłe kierunki rozwoju

Kategoria : blog, ostatnio dodane Komentarze : 0 Autor : KMMF Data : 22 kwi 2024

Branża fulfillmentu stoi na progu znaczących zmian, kształtowanych przez oczekiwania konsumentów, dynamiczny rozwój technologii oraz ciągłe przekształcenia w globalnym handlu elektronicznym. Nie każda firma

Czytaj dalej...
Kategoria : blog Komentarze : 0 Autor : EUROCOMMERCE Data : 11 lut 2021

Od stycznia tego roku niektórzy przedsiębiorcy będą chronieni tak, jak wszyscy prywatni konsumenci. Zapewnia im to ochronę wynikającą m.in. z prawa do rękojmi lub możliwość odstąpienia w ciągu 14 dni od umowy zawartej na Internecie. Nie dotyczy to jednak wszystkich transakcji.

Od 1 stycznia tego roku, będąc osobą prowadzącą sprzedaż w Internecie, musisz zaktualizować regulamin swojego sklepu oraz wzory zawieranych umów. Może to dla Ciebie stanowić duże wyzwanie, ale chcąc dostosować się do obowiązujących przepisów musisz to zrobić. Zmiany te zostały wprowadzone w kodeksie cywilnym i ustawie o prawach konsumenta przez tzw. pakiet przyjazne prawo, czyli ustawę z 31 lipca 2019 roku o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych (tekst ustawy).

Od teraz masz obowiązek poinformować klientów, którzy prowadzą działalność gospodarczą, że jeśli kupują towary, które bezpośrednio nie są związane z prowadzoną przez ich firmy działalnością, mają prawo do odstąpienia od umowy, tak jak wszyscy inni konsumenci.

Jak wpłynie to na działanie e-sklepów? 

Jeżeli jako sprzedawca nie poinformujesz o tym fakcie klienta, zyska on nawet 12 miesięcy na odstąpienie od umowy. Do tej pory warunki, na jakich przedsiębiorca dokonywał transakcji z innym firmami były kształtowane dowolnie, na zasadach obustronnej umowy, czy akceptacji regulaminu. Prowadzących działalność gospodarczą przedsiębiorców nie chroniły przepisy dotyczące praw konsumentów.

Co zyskują przedsiębiorcy-konsumenci? 

Osoby prowadzące jednoosobowe działalności gospodarcze zyskają przy niektórych rodzajach transakcji większą ochronę prawną.

Deklarowanie zakupów jako zawodowych lub nie związanych z wykonywaną profesją nie jest dowolne. Kiedy pojawi się prośba o uwzględnienie przepisów chroniących konsumenta w sytuacji zakupów firmowych, sprzedawca będzie mógł ocenić, czy dokonywana transakcja ma charakter niezawodowy na podstawie wpisu danego przedsiębiorcy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Klasyfikacja danej transakcji będzie odbywała się na podstawie PKD firmy.

Poza prawem do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni przedsiębiorcy zyskają również większe prawa wynikające z rękojmi. Oznacza to, że sprzedający nie będą mogli usunąć rękojmi z transakcji tylko dlatego, że kupujący prowadzi działalność gospodarczą.

Przedsiębiorcy-konsumenci zyskali prawo do domniemania istnienia wady fizycznej w chwili dostarczenia do nich zakupionej rzeczy – jeśli usterka bądź wada nabytego przedmiotu zostanie stwierdzona w ciągu roku od jego wydania.
Otrzymali też gwarancję, że w przypadku umieszczenia przez sprzedawcę w umowie niedozwolonych klauzul, nie będą one ich obowiązywać.

 

Inne wpisy dotyczące aspektów prawnych:

BDO dla e-commerce – Baza Danych o Odpadach

LUCID, VERPACK G – jeśli Twój e-commerce dostarcza do Niemiec – musisz znać te pojęcia!

Od stycznia tego roku niektórzy przedsiębiorcy będą chronieni tak, jak wszyscy prywatni konsumenci. Zapewnia im to ochronę wynikającą m.in. z prawa do rękojmi.

Czytaj dalej...
BDO dla e-commerce - Baza Danych o Odpadach Sprzedaż online - jak zacząć?

Copyright 2018 - EUROCOMMERCE - Wszelkie prawa zastrzeżone.