Logistyka dla e-commerce: Wszystko, co musisz wiedzieć
Kiedy kupujący klika na potwierdzenie zamówienia w sklepie internetowym, jego podróż na stronie się kończy, a rozpoczyna się niecierpliwe oczekiwanie na kuriera. Po stronie…
Czytaj dalej...Każdy przedsiębiorca analizując działanie swojej firmy, bierze pod uwagę nie tylko przychody, ale też koszty, które bardzo mocno wpływają na zyskowność organizacji. Podstawowy podział kosztów to koszty stałe i zmienne.
Koszty stałe – bezlitosne obciążenie, nie tylko w sklepach internetowych
Ten rodzaj kosztów można określić jako zmorę każdej firmy – nie ważne jak duże (lub małe) są przychody i sprzedaż, koszty stałe są… stałe. Czyli w sytuacji, kiedy mamy słabszy miesiąc, mniejsze zyski, załamanie sprzedaży albo urlop czy dłuższe L4 w przypadku firm jednoosobowych – koszty stałe nie maleją. Musimy je pokryć tak, czy inaczej. Właściciel nie jednej firmy chętnie w magiczny sposób zmieniłby koszty stałe w koszty zmienne. Na rynku handlu internetowego, cechującego się sezonowością sprzedaży – tym bardziej! Tylko jak to zrobić?
Koszty stałe w e-commerce
Koszty stałe są niezależne od wielkości produkcji lub sprzedaży. Muszą być poniesione, aby działalność była możliwa. Są to np.: koszty wynajmu lub dzierżawy budynków, stałe opłaty związane z dostawą mediów, koszty płac pracowników administracyjnych itp.
Koszty pracowników magazynowych i obsługujących logistykę, są trochę bardziej elastyczne w sytuacji, kiedy mamy do czynienia z rynkiem pracy należącym do pracodawcy. Wtedy podczas okresu zmniejszonej sprzedaży można zredukować zatrudnienie, a podczas zwiększonych obrotów zatrudnić dodatkowych pracowników. Obecnie jednak sytuacja na rynku pracy jest tak skomplikowana dla pracodawców, że żaden raczej nie pomyśli o tym, aby żegnać się z dobrym pracownikiem w czasie krótkotrwałego zastoju sprzedaży.
Nie zmienia to jednak faktu, że koszty stałe są obciążeniem, a koszty pracowników to nie tylko ich wynagrodzenie, ale też świadczenia społeczne, szkolenia doskonalące zawodowo, szkolenia BHP, benefity. Nie są to koszty bezpośrednio związane z ilością sprzedawanego towaru.
Koszty zmienne zamiast kosztów stałych – jak je zamienić w sklepie internetowym?
Istnieje sposób na zmianę części kosztów stałych na koszty zmienne. Najłatwiej zrobić to w obszarze, który bezpośrednio wynika z ilości realizowanych zamówień i magazynowanych towarów.
Logistyka sklepu internetowego nie jest prosta do zautomatyzowania i ograniczenia udziału czynnika ludzkiego, więc realizując ją zawsze musisz liczyć się koniecznością zatrudnienia ludzi. Chyba, że zamienisz stały koszt w koszt zmienny i powierzysz obsługę magazynową wyspecjalizowanej firmie. Wtedy operator logistyczny będzie zapewniał pracowników do obsługi zamówień. Ty zapłacisz jedynie na zrealizowane zamówienia, prace faktycznie wykonaną przy Twoim towarze i miejsce, które ten zajmuje.
Jak to zrobić? Napisz do nas: kontakt@eurocommerce.pl
Najpierw jednak zapoznaj się z naszą polityką prywatności: tutaj
Każdy przedsiębiorca analizując działanie swojej firmy, bierze pod uwagę nie tylko przychody, ale też koszty, które bardzo mocno wpływają na zyskowność organizacji. Podstawowy podział…
Czytaj dalej...