Jak przygotować logistykę e-commerce na święta i noworoczne wyprzedaże?
Święta Bożego Narodzenia i noworoczne wyprzedaże to czas radości, zakupowego szaleństwa i… ogromnych wyzwań dla e-commerce. Klienci klikają „Dodaj do koszyka” w rekordowym tempie,…
Czytaj dalej...Cześć pierwsza – prognozowany popyt i planowanie łańcucha dostaw do sklepu internetowego
O tym, że prowadzenie sklepu internetowego wymaga multizadaniowości i znajomości wielu obszarów już pewnie zdążyłeś się przekonać. Logistyka jest jednym z nich, ale ze względu na ścisły związek z poziomem kosztów bardzo istotnym dla sukcesu twojego e-commerce. Dobrze zorganizowana może stanowić przewagę konkurencyjną, ale zaniedbania w tym obszarze będą sporo kosztować. Optymalizacja logistyki to droga do stabilnego rozwoju.
Planowanie logistyki magazynowej to proces
Dopiero zaczynasz? Prowadząc sklep internetowy wiele aspektów musisz przewidzieć z wyprzedzeniem. A kiedy to zrobisz nie czekaj tylko znajdź rozwiązanie i zaplanuj wszystkie kroki, które do niego prowadzą. W początkowej fazie działalności będzie to dla Ciebie trudne – każdy uczy się wraz z nabywanym doświadczeniem. Można jednak uczyć się na doświadczeniach innych. A już z pewnością poszukać informacji, które ułatwią planowanie.
Po co? By być przygotowanym na różne scenariusze.
Planuj realnie. Postaw sobie pytanie – ile zamówień dziennie będziesz realizował za miesiąc, rok, dwa lata. Weź pod uwagę ważne czynniki, takie jak możliwości inwestycyjne, moce przerobowe, dostępność towaru, działania marketingowe, ale też własne umiejętności i dostępne w tej chwili zasoby. Analizę opieraj na dokładnych danych – cel powinien być ambitny, ale realny.
Na każdym etapie łańcucha dostaw musisz wiedzieć jaką może on osiągnąć przepustowość i w którym momencie konieczne będzie szukanie innego rozwiązania, aby zachować płynność. Przestój w pozornie drobnym aspekcie, jak np. przekroczenie maksymalnych możliwości u dostawcy opakowań, może całkowicie sparaliżować pracę sklepu i zaprzepaścić szansę przejścia na „wyższy poziom”. Stracona okazja może się już nie powtórzyć, a negatywna opinia pozostaje na długo w pamięci klientów.
Nie łudź się, ten plan nie jest robiony raz na zawsze, by potem móc tylko odhaczyć kolejne punkty. Niemal chwilę po tym, jak powstanie, zaczniesz go korygować o dane pojawiające się na bieżąco w sklepie i jego otoczeniu. Planowanie logistyki magazynowej wymaga to systematyczności, precyzji i często szukania kompromisu, ale z pewnością warto być przygotowanym na każdą opcję.
Cześć pierwsza – prognozowany popyt i planowanie łańcucha dostaw do sklepu internetowego O tym, że prowadzenie sklepu internetowego wymaga multizadaniowości i znajomości wielu obszarów…
Czytaj dalej...