Logistyka dla e-commerce: Wszystko, co musisz wiedzieć
Kiedy kupujący klika na potwierdzenie zamówienia w sklepie internetowym, jego podróż na stronie się kończy, a rozpoczyna się niecierpliwe oczekiwanie na kuriera. Po stronie…
Czytaj dalej...Specyficzny język logistyki dla osób nieobeznanych z tą branżą może być mało zrozumiały. W dobie outsourcingu usług logistycznych dla e-commerce w ofertach i wycenach często pojawiają się specjalistyczne pojęcia, rodem z logistycznego żargonu, nie do końca zrozumiałe dla osób spoza logistycznej branży. Warto wiedzieć, o co tak naprawdę chodzi, ponieważ rozwiązania ukryte pod specjalistycznym słownictwem niosą dla klienta określone korzyści, ale mają także minusy.
Przyjęcie towaru na magazyn – dwa sposoby
Dostawa towaru na magazyn to powtarzalny proces, tym częstszy, im większa jest rotacja towaru w sklepie internetowym. Towar przyjmuje się na magazyn zwykle na jeden z dwóch sposobów:
– na podstawie awizacji,
– na podstawie pełnej kontroli ilościowej.
Przyjęcie do magazynu na podstawie awizacji polega na tym, że właściciel towaru deklaruje co do sztuki ilość towaru, który zostanie dostarczony do magazynu. Taka ilość wprowadzona jest na stan magazynowy – wartość ta nie jest weryfikowana, towar nie jest przeliczany.
Korzyścią z zastosowania takiej metody przyjęcia na magazyn jest szybkość i niski koszt. Wadą – brak informacji na temat niezgodności pomiędzy ilością zadeklarowaną a faktycznie dostarczoną do magazynu. Przekładać może się to na błędy w informacji na temat stanów magazynowych. Nie ma tu dokładnej weryfikacji ilości, dlatego operator logistyczny nie odpowiada za powstałe różnice.
Druga metoda to przyjęcie na podstawie pełnej kontroli ilościowej. Polega na przeliczeniu dostawy i wprowadzeniu na stany magazynowe zweryfikowanej ilości towarów. Ta metoda zapewnia zgodność stanów magazynowych z faktyczną ilością dostarczonych produktów. Taki proces jest dużo bardziej czasochłonny, więc za tę dokładność trzeba jednak zapłacić więcej, często w wycenie pojawia się cena jednostkowa za sztukę towaru. W zamian za to operator logistyczny od razu wyłapie wszelkie różnice, które można wyjaśnić z dostawcą towaru.
To ważne, ponieważ realizując później fulfillment e-commerce nie operator nie będzie zmuszony zgłaszać niezgodności i braków na stanach magazynowych. Takie braki są problematyczna, zwłaszcza, kiedy wyjdą na jaw już podczas realizacji zamówień na ostatnie sztuki towaru.
Kiedy wystarczy Ci przyjęcie na magazyn na podstawie awizacji?
Przyjęcie na podstawie awizacji jest najlepszym rozwiązaniem w 3 podstawowych sytuacjach:
– Kiedy jesteś producentem towaru i masz pewność co do ilości w każdej dostawie;
– Kiedy równolegle prowadzisz swój magazyn i z niego realizujesz wysyłki do operatora logistycznego i co za tym idzie, sam przeliczasz towar pakując go;
– Kiedy wartość ewentualnych strat wywołanych niezgodnościami jest niższa niż dopłata do pełnej kontroli ilościowej.
Jeżeli zastanawiasz się jaki poziom kontroli dostaw Twojego towaru jest optymalny, porozmawiaj z naszymi ekspertami! Przeczytaj też jakie korzyści niesie ze sobą fulfillment.
Specyficzny język logistyki dla osób nieobeznanych z tą branżą może być mało zrozumiały. W dobie outsourcingu usług logistycznych dla e-commerce w ofertach i wycenach…
Czytaj dalej...