VerpackG – przeczytaj jeśli Twój e-commerce dostarcza do Niemiec

Sign In

Forgot password?

Do not have an account?

Create a free account

Zadzwoń do nas: +48 68 415 11 18

Blog & News

LUCID, VERPACK G – jeśli Twój e-commerce dostarcza do Niemiec – musisz znać te pojęcia! - In: blog

Wysyłki do Niemiec w 24 godziny – jak szybko i efektywnie obsługiwać klientów za granicą?

Wysyłki do Niemiec w 24 godziny – jak szybko i efektywnie obsługiwać klientów za granicą?

Kategoria : Aktualności, blog, ostatnio dodane Komentarze : 0 Autor : Eurocommerce Data : 07 lis 2024

Rozwój e-commerce sprawia, że coraz więcej polskich sklepów internetowych spogląda na rynki zagraniczne, a szczególnie na naszych zachodnich sąsiadów. Niemiecki rynek to ogromny potencjał

Czytaj dalej...
Kategoria : blog Komentarze : 0 Autor : MMF Data : 27 lis 2018

Odpady na celowniku – tak można podsumować zmiany legislacyjne w Europie. W 2018 roku polskie BDO stało się faktem i przedsiębiorcy zostali zobowiązani do rejestracji wytwarzanych i wprowadzanych na rynek odpadów. Z kolei z pierwszym dniem 2019 roku w życie wchodzi niemiecka ustawa VerpackG.

Ustawa jeszcze nie obowiązuje, dlatego brak oficjalnych komentarzy i wytycznych. Dla EUROCOMMERCE interpretację przepisów zapisanych w ustawie przygotował nasz ekspert w tej dziedzinie, Grupa EKOPRO, która pomaga naszym klientom w dostosowaniu do nowych przepisów.

Kogo obowiązują nowe przepisy?

Dla sprzedawców internetowych działających na terenie naszego kraju ustawa nie wprowadza zmian, ale już dla tych, którzy swoich odbiorców znaleźli za zachodnią granicą – zmienia wiele.

Ustawa o opakowaniach nie zawiera minimalnego limitu opakowań wprowadzony na rynek, od którego rozpoczyna się obowiązek rejestracji w systemie sprawozdawczości. Ustawa ma na celu finansowanie systemu zarządzania odpadami na terenie Niemiec, dlatego każdy, kto w ramach działalności zarobkowej wprowadza je na rynek, proporcjonalnie ponosi koszty.

Producentem lub pierwszym dystrybutorem w rozumieniu ustawy VerpackG, z konsekwencjami wynikającymi z obowiązku rejestracji i uczestnictwa w systemie jest osoba, która po raz pierwszy w Niemczech, w celach handlowych, przekazuje osobie trzeciej opakowanie zewnętrzne wypełnione towarami. Chodzi o opakowania, które zazwyczaj gromadzi się jako odpady u prywatnych konsumentów końcowych (np. prywatne gospodarstwa domowe).

Nie ma znaczenia, czy działalność sprzedawcy jest prowadzona oficjalnie, czy np. przez prywatne konto na platformie sprzedażowej. Jeśli sprzedaż realizowana jest w sposób zarobkowy, zorganizowany i ciągły, należy dokonać rejestracji.

Co musisz zrobić, aby zrealizować wymagania ustawy VerpackG?

Jeśli sprzedajesz na terenie Niemiec produkty w opakowaniach, musisz zarejestrować się w
nowo utworzonym krajowym rejestrze LUCID. Rejestracja według Federalnego Ministerstwa Środowiska musi to nastąpić do 1 stycznia 2019 r. – czyli wiele czasu nie zostało!

Rejestracja wiąże się z obowiązkiem podania szacowanych ilości opakowań, które zostaną wprowadzone na rynek w 2019 roku, co będzie później weryfikowane. Łatwiej mają tu sprzedawcy, którzy mogą oprzeć szacunki na historycznych danych.

W EUROCOMMERCE każdy z naszych klientów korzystających z usług magazynowania, wraz z miesięczną specyfikacją otrzymuje szczegółowe zestawienie wykorzystania materiałów do pakowania. Te informacje mogą znacząco ułatwić proces rejestracji w LUCID.

Jak Verpack-G definiuje opakowania?

Zgodnie z ustawą opakowania to:
– kartony i pudełka,
– folie, koperty bąbelkowe,
– taśmy klejące, czy materiały wypełniające paczkę.

Zgodnie z treścią ustawy opakowania to wyroby wykonane z dowolnego materiału przeznaczone do odbiory, ochrony, przenoszenia, dostarczania lub eksponowania towarów w postaci od surowca aż po produkt przetworzony.

Jakie kary grożą za brak rejestracji?

Brak rejestracji to koszty do 100 000 tys. Euro. A o skrupulatności niemieckich instytucji kontrolujących nie musimy chyba nikogo przekonywać.

Dodatkowo, w przypadku braku rejestracji należy liczyć się z możliwością otrzymania powszechnie stosowanego w niemieckim systemie prawnym upomnienia od konkurencji tzw. „Abmahnung”. Jest to formalne, pisemne wezwanie do zaprzestania określonych w piśmie działań naruszających przepisy prawa. Tak dochodzone roszczenia opiewają średnio na kwoty od 1000 do 5000 Euro.

Klient może sprawdzić, czy działasz zgodnie z przepisami

Każdy może sprawdzić, czy producent lub sprzedawca, którego produkt zakupił, jest zarejestrowany w systemie. Czy brak rejestracji wpłynie na obniżenie wiarygodności wśród klientów? Ciężko stwierdzić. Jeśli jest to stereotypowy przedstawiciel Niemiec, zamiłowany w praworządności i porządku, to może mieć to negatywne skutki także w tym obszarze.

Czy kara za brak opłaty w LUCID to jedyne obciążenie?

Nie. Kolejnym krokiem będzie utworzenie centralnego rejestr danych. Nieprawidłowości będą w przyszłości bardzo szybko widoczne w centralnym rejestrze opakowań nawet z mocą wsteczną.
Mogą prowadzić do kar pieniężnych w wysokości do 200 000 Euro za każdy przypadek naruszenia obowiązków sprawozdawczych.

Co trzeba raportować zgodnie z VerpackG?

W ramach raportowania danych zgodnie z VerpackG firmy muszą informować CSSD online:
– ile masy opakowań lub materiałów opakowaniowych wprowadziły na rynek,
– jaka ich część była zaangażowana w system.

Oddzielnie raportuje się ilości dla tzw. frakcji materiałowych, tj. papieru, tektury, opakowań lekkich (z opakowaniami metalowymi, laminatami i tworzywami sztucznymi) oraz szkła.

Tekst powstał w oparciu o opracowanie naukowe:

„Gesetz zur Fortenwicklung der haushaltsnahen Getrennterfassung von wertstoffhaltifen Abfallen”
Bundesgesetzblatt Jahrgang 2017 Teil I Nr. 45, ausgegeben zu Bonn am 12 Juli 2017
Opracował/Jacek Adamczak – GRUPA EKOPRO Sp. z o.o.Sp.k.

Odpady na celowniku – tak można podsumować zmiany legislacyjne w Europie. W 2018 roku polskie BDO stało się faktem i przedsiębiorcy zostali zobowiązani do

Czytaj dalej...
Case study: 4SWISS – zmiana MLM na e-commerce i 5x wzrost przychodów w pierwszym roku Brexit – wiesz już jak będziesz wysyłać paczki do swoich klientów w przyszłości?

Copyright 2018 - EUROCOMMERCE - Wszelkie prawa zastrzeżone.

Click to access the login or register cheese